אלון קורן מידן

רשלנות בהרמת סינוס

הרמת סינוס- פתרון לחוסר עצם בלסת העליונה

השתלים הדנטאליים חוללו מהפיכה באיכות חייהם של מיליוני מטופלים, אשר השתחררו מהתותבות הנשלפות וחזרו ללעוס על גבי כתרים קבועים, בתחושה הדומה לשיניים הטבעיות אותם איבוד.

יחד עם זאת, תנאי בסיסי להחדרת שתלים הוא קיומה של עצם בכמות ומיקום מתאימים אשר מאפשרת קליטה מוצלחת של התשלים.

אחד הגורמים המגבילים את כמות העצם, בלסת העליונה, הוא קיומו של חלל אויר הקרוי "סינוס" (או בשמו המלא- "הסינוס המקסילארי")

גבולו התחתון של הסינוס מסומן בקו אדום בצילום הרנטגן הבא:

איך מתבצעת הרמת סינוס?

אחת השיטות הנפוצות להתגבר על הבעיה הינה ניתוח הקרוי "הרמת סינוס" , הניתוח מתבצע לרוב בהרדמה מקומית, ובמהלכו נפתח חלל גישה אל גבולו התחתון של חלל הסינוס, והרופא מפריד בעדינות את הקרום העוטף את הסינוס, מרים אותו כלפי מעלה בעדינות, וממלא את החלל בעצם מלאכותית. שיעור ההצלחה של הניתוח, כאשר הוא מבוצע בידיים מיומנות הוא גבוה מאוד, והוא הפך לניתוח שגרתי אשר רבים הרופאים אשר מבצעים אותו.

סיבוכים בהרמת סינוס

הסיבוך הנפוץ הוא קרע של הקרום העדין התוחם את הסינוס במהלך הניתוח, קרע אשר רופא סביר יאבחן אותו ויפתור אותו עוד במהלך הניתוח באמצעות תפירה מתאימה. במקרה של קרע כזה הרופא לא יחדיר אבקת עצם מלאכותית עקב הסכנה כי זו תחדור לחלל הסינוס על אף התפר.

עצם התרחשותו של הקרע במהלך הניתוח אינו נחשב לרשלנות מאחר ומדובר בקרום דק  ובסיבוך אשר יכול להתרחש על אף כל אמצעי הזהירות.

אבל- אנו עדים למקרים בהם רופאים אינם מאבחנים את הקרע בקרום, וממשיכים לשלב החדרת העצם המלאכותית ואף השתלים עצמם, וגורמים לחדירתם של עצמים זרים אלו לתוך חלל הסינוס ולהיווצרותה של דלקת בסינוס הקרויה "סינוסיטיס".

מדובר בסיבוך קשה, אשר מחייב במקרים רבים ניתוח הקרוי FESS"" במהלכו מורחקים השתלים והעצם המלאכותית מהסינוס, וחלל הסינוס עובד ניקוי. ניתוח FESS מבוצע לרוב בהרדמה כללית ומחייב 3-5 ימי אשפוז ותקופת החלמה.

רשלנות הרופא יכולה לבוא לידי ביטוי גם בהרמת הסינוס והחדרה מידית של שתלים, במקרים בהם אסור לבצע את שתי הפרוצדורות יחד, כמו למשל במקרים בהם עובי העצם הטבעית בקרבת הסינוס אינה עולה על 3 מ"מ. במקרה כזה לא די בתוספת העצם המלאכותית כדי להקנות לשתלים את היציבות הנדרשת ותזוזתם עלולה לגרום לקרע של קרום הסינוס לאחר הניתוח.

קרע של הסינוס עלול להתרחש גם עקב זיהום, אך במרבית המקרים אין מדובר ברשלנות מאחר ולא ניתן למנוע לחלוטין זיהומים לאחר ניתוח.

בצילום הבא ניתן לראות בבירור חדירה של שתל לחלל הסינוס:

מה ירגיש המטופל?

סינוסיטיס חריפה המתבטאת בכאבים חזקים באזור האף הפה והפנים, המחזקים כאשר מכופפים את הראש כלפי מטה.

במקרים מסיימים הקרע מתבטא בחיבור בין חלל הפה לחלל הסינוס, ומאחר ולחלל הסינוס ישנו פתח אנטומי אל חלל האף המטופל יחוש במעבר נוזלים מחלל הפה אל חלל האף, ובריח לא נעים כתוצאה מהמוגלה בחלל הסינוס.

סינוסיטיס כרונית והשלכותיה

בחלק מהמקרים הסיבוך עלול להותיר את המטופל עם דלקת כרונית בסינוס, אשר תיוותר תקופה ארוכה ואף למשך כל חייו של המטופל. דלקת זו מתאפיינת בהחרפות תקופתיות של התסמינים (כאבים, ריח רע, נזלת מוגלתית).

כמו כן, סנוסיטיס כרונית אינה מאפשרת עוד ביצוע הרמת הסינוס ושתלים בצד הפגוע.