אלון קורן מידן

פגיעות בסינוס כתוצאה מטיפול שורש לקוי

חללי הסינוס בלסת העליונה מצויים בסמיכות אנטומית צמודה לשיניים האחוריות בלסת זו, סמיכות אשר עלולה להוות מקור לסיבוכים, גם בטיפול לכאורה פשוט, כגון טיפול שורש. זיהום המתהווה בתוך חלל השן או בסמוך לשורשיה, יכול לנדוד במהירות לחלל הסינוס ולגרום לסינוסיטיס ואף לסיבוכים חמורים, חלקם יצריכו ניתוחים במסגרת בית חולים תחת הרדמה כללית.

מאחר והטיפול הטוב ביותר הינו, כידוע, מניעה, גישת הרופא לטיפולי שורש בשיניים האחוריות בלסת העליונה צריכה להתאפיין בזהירות רבה.

על הרופא לשקו

ל היטב קודם כל את עצם הצורך בטיפול שורש. לעיתים רופאים נוהגים לבצע טיפולי שורש באופן גורף בשיניים אשר מיועדות לכתרים, דבר שאינו מומלץ. גם במקרים של שחזורים עמוקים ניתן לעיתים להימנע מהצורך בטיפול שורש באמצעות שימוש בחומרים מרוכבים אשר אחיזתם בשן משופרת.

טיפולי שורש בשיניים מרובות שורשים מציבים בעיות לא פשוטות לרופא המטפל, ומדובר בטיפולים מורכבים אשר על  רופא השיניים הכללי לשקול היטב אם לבצעם בעצמו או להפנות לרופא מומחה לטיפולי שורש (אנדודונט).

בשיניים אלו יש וריאציות אנטומיות המקשות על הטיפול, כגון תעלות נוספות אשר קשה לאתרן, תעלות מכופפות המקשות על הטיפול בהן או המצריכות מכשור מיוחד, ועוד.

רופא אנדודונט הינו מומחה עבר הכשרה נוספת בהתמודדות עם טיפולי שורש מורכבים ולרוב הוא גם מצויד במכשור אשר

אינו בנמצא בכל מרפאת שיניים כללית.

זהירות מיוחדת יש לנקוט כאשר מדובר במטופלים עם עבר קודם של תחלואת הסינוסים, בהיותם רגישים יותר ועלולים לפתח סיבוכים חמורים יותר.

המלצתי היא לא ליטול סיכונים מיותרים, וכאשר מדובר בטיפולי שורש בשיניים אחוריות בלסת העליונה, לבצעם רק אצל רופאים מומחים לטיפולי שורש.